tirsdag, juni 21, 2011

Hjelp mot flyskrekk

Ok. Jeg har en erfaring med flyskrekk som kanskje kan være til nytte for noen, jeg skriver om den her, på konkret vis, for andre kan det nok bli svært kjedelig.

Jeg hadde flyskrekk i mange år. I begynnelsen fløy jeg når det var nødvendig, senere tok jeg tog. Jeg holdt meg i Europa. Kurs mot flyskrekk? Jeg hadde ingen tro på at informasjon skulle trenge inn i den frykten som ikke var basert på fornuft alene.

Hver bevegelse i flyet gikk rett i kroppen min og ble et tegn på at flyet kunne ramle rundt når som helst. Jeg spente muskler, gjemte meg bak ukeblader for å kunne lukke øyne, puste, konsetrere meg om å overleve uten innsyn fra fremmede.

Opp- og nedstigningene var verst, men alle bevegelser gjorde meg redd. Jeg var ved mine fulle fem, klar over statistikk, statistikk hjalp ikke. Flere dager før flyturene lå muligheten for å dø i bakhodet, jeg regnet nesten med at det skulle gå galt. Jeg gransket meg selv og kom frem til at i mitt skrudde flysinn trodde endel av meg at det var 20? 40? prosents sjangs for flystyrt. Og sånt legger en demper.

Jeg vurderte på alvor å be om å få bli med en båt til New York. Da jeg planla en reise til Afrika skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe og gikk til legen.

Legen sa: Ta Vival

Og hun sa også det som fikk meg til å tørre å prøve: Du blir ikke sløv eller beruset av det.

Jeg er heldig som vanligvis ikke trenger piller og derfor kan jeg koste på meg en mistenksomhet til dem, det er jo så uoversiktig hva som er inni. Den første gangen jeg tok min venn vivalen var jeg nesten like redd for den som for flyturen, tross legens informasjon.

Men det var sant det legen sa og det er jo merkelig og magisk. Pillen suser inn i hjernen min og virker på frykten og ikke noe annet. De jeg prøver å forklare dette til nøler med å tro meg. Jeg kunne ikke tro det før jeg erfarte det selv heller.

Men, det er poenget her. Denne solskinnshistorien er i ferd med å slutte og den slutter slik slike pleier,

livet ble anderledes

og kunne inneholde langhelger til Dublin og Paris. Og det unner jeg andre med liknende problemer å få oppleve.

Jeg har hatt dette regimet med flymedisin noen år nå og en ekstra gevinst er at ettersom jeg vet av erfaring at flyturen ikke blir ille så slipper jeg dagene med tanker om at livet er i ferd med å avsluttes, stor gevinst.

Jeg syns også det ser ut som kroppen er i ferd med å avlæres at fly og dets bevegelser er noe å være redd for, som om den ikke husker det lenger. Jeg glemte pillen en gang og det gikk fint, bare litt rusk. Jeg tar pillene fortsatt ettersom jeg ikke flyr så ofte og det ikke er noe ulempe.

Det er 5 milligram som er riktig dose for meg, jeg testet mindre i begynnelsen for å være sikker på å ikke ta for mye, da kan man bli trett.

4 Kommentarer:

Blogger Skorpionkvinnen sa ...

Denne skal jeg sende over til noen jeg kjenner med flyskrekk. Jeg forsøker å overbevise med statistikk og sånt, men det hjelper jo ikke...
Selv er jeg nesten det som kan kalles litt flygal, jeg elsker å fly (men elsker selvfølgelig ikke det å sitte trangt, alt styr på flyplass osv...), jeg nyter å kjenne flyets bevegelser, drømmer ofte at jeg flyr osv. De som kjenner meg erter med at jeg kommer til å ende opp blant flytitterne på Gardermoen som pensjonist (det tror jeg ikke altså).
Men dødsangst og nerver har jeg ofte kjent i forbindelse med lange bilturer, og der er jo ikke statistikken så mye å trøste seg med heller. Så vi har alle vårt...;-)

22 juni, 2011 10:28  
Blogger fr.martinsen sa ...

Bra. Skjønt jeg har prøvd å overbevise noen venner uten hell. Vi er visst mange som syns tabletter er skummelt.

22 juni, 2011 15:43  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg fikk også Vival av legen da jeg skule til Afrika. Jeg tok 7.5 pille (skulle maks ta 3), men merket ingen effekt overhodet. Fant ut at jeg er en av de få som ikke reagerer på slike medisiner. Det er vel ikke så mye håp for meg :/

19 september, 2012 18:59  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kanskje det fins noe med andre virkestoffer.

19 september, 2012 22:05  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden