onsdag, juni 16, 2010

This is just to say 21

Fritt Ord gir 2.5 millioner kroner til en bloggstøtteordning, skriver Eirik Newth og refererer til Vox Publica som siterer Fritt Ords leder Erik Rudeng:

— Vi vil først og fremst legge vekt på personlige bloggsider,
men også journalistiske prosjekter. Vår interesse ut fra Fritt Ords perspektiv ligger i å berike ikke minst meningsdannelsen,
og til dels nyhetsfunksjonen, utenfor de store redaksjonene.
Et sted mellom kommentar og journalistikk vil dette måtte ligge.
Det er ingen som helt vet hva slags prosjekter folk vil komme opp med hvis de får disse midlene. Dette initiativet kan bidra til å dokumentere interesser og behov.

Jill Walker Rettberg, Marika Lüders, Sven Egil Omdal
og Gisle Hannemyr er i komitéen som skal vurdere søknadene.

Jeg tenker på hvilke interesser og behov jeg har, hvilke interesser og behov jeg evt. kan fylle og om penger hjelper.

6 Kommentarer:

Anonymous M.S. sa ...

Jeg ble litt skuffet da jeg så hvem som skulle tildele pengene. Ikke noe galt med dem hver for seg, men tre "internettekspertakademikere" og en kommentator/redaktør er kanskje ikke helt de rette til å vurdere hva slags blogger vi trenger mer av her i landet.

De kunne vel vært modige nok til å velge en "peer-ordning" av folk som skriver kjente, men svært ulike blogger. For eksempel.

16 juni, 2010 07:25  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg syns komitéen ser bra ut jeg. Dette er jo folk som også jobber med innhold på nett, også ulike typer innhold, hvordan redskaper som tas i bruk påvirker innhold f.eks.

16 juni, 2010 07:50  
Anonymous Hjorthen sa ...

Komiteen ser helt fin ut. Bra folk som også har lang erfaring med blogg så vidt jeg vet. Men sannelig om jeg skjønner helt hva man egentlig skal få ut av dette. "Først og fremst legge vekt på personlige bloggsider", javel, så kan jeg søke på grunnlag av den personlige bloggsiden jeg har holdt på med i snart seks år nå da, men blir den noe bedre om jeg får penger av Fritt Ord?

Da har jeg mer tro på de journalistiske prosjektene altså.

16 juni, 2010 20:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Blir den personlige bloggsiden bedre om du får penger av Fritt Ord?

Jeg vet ikke. Jeg tenkte på det samme. Samtidig, penger betyr noe. Det betyr anerkjennelse. Og anerkjennelse betyr ofte at man strekker seg. Og at man muligens blir lest av flere, at deler av bloggsfæren blir løftet litt opp, til noe som f.eks er verdt å diskutere i andre fora?

16 juni, 2010 20:47  
Anonymous Hjorthen sa ...

Og samtidig vil det føre til misunnelse og baksnakking? Hvorfor i all verden fikk hun penger, men ikke jeg?

Men sånt må man jo bare heve seg over.

Men jeg tenker kanskje at hvis Fritt Ord har 2.5 mill til overs som de vil bruke på meningsdannelse på nett, så burde de heller bruke på å lage en portal eller en platform av et eller annet slag? Et norsk Newsmill?

Eller...Fankern, Sonitus burde jo egentlig få hele potten!

16 juni, 2010 22:57  
Blogger fr.martinsen sa ...

Søk.

Misunnelse og baksnakking, jeg var aldri helt innmeldt i det miljøet som kalte seg selv ved opphøyde bysamfunn/land/verdensromsnavn.

16 juni, 2010 23:56  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden