lørdag, mars 28, 2009

Om Twitter og om #

Denne posten er for spesielt interesserte, ingen innføringspost i Twitter, det finner du her f.eks. Jeg håper å få kommentarer sånn at jeg kan utvide perspektivet mitt på twitterbruk i nettsaker/blogger og #-merket.

Merket # som kan hete hashtag men som "vi" har blitt enige om heter firkant (det syns jeg er fint) hvordan kan det brukes?
Og hvorfor bruke # og ikke bare søkeordet? F.eks under Pirate Bay-rettsaken. Da kunne man søke på det #-ordet som det var blitt enighet om å bruke, i dette tilfellet #spectrial eller man kunne søke på f.eks Pirate Bay.

Jeg ser at når Dagbladet legger ut twittermeldinger i artikkelen her så tar de med de som bruker #spectrial. Ulempen med det vil jo være at man bare får med ytringene til de som kan mest om Twitter og om saken, ikke oss andre som kanskje twitrer bare med ordene Pirate Bay. Jeg gjetter at det ville være fler negative kommentarer på Pirate Bay-søk. Fordelen er f.eks at man begrenser twitterstrømmen til de som faktisk twitrer om rettsaken.

Når Dagbladet legger ut en twitterstrøm fra en hendelse (som den nederste twitterboksen her) og bare tar med de som bruker #Schiphol så får de jo også bare med de som er kjent med Twitter og ikke alle gode øyenvitner/berørte?

Hvordan kan man ellers bruke Twitter i nettsaker/bloggposter?
Jeg har begynt å legge twitterstrømmer inn i mange av postene jeg skriver, f.eks i denne om Linda Skugge, da fortsetter det å komme Linda-Skugge-ytringer i twitterlenka.

Det kan brukes i reseach. Da jeg skulle skrive denne posten om at Laurie Anderson og Lou Reed skal ha 3 konserter sammen i Europa klarte jeg ikke å finne ut hvor det 3. konsertstedet var. Jeg googlet og søkte på relevante steder, men ved å twittersøke fant jeg det.
Og så la jeg twitterstrømmen inn i saken min og når jeg kikker på den i dag ser jeg at Laurie Anderson og Lou Reed gikk tur med hunden sin på 25. gate i New York i går, very good.

Sånn, dette er det jeg har lært hittil, bli med og los meg videre..

Oppdatert:

Uansett hva man syns om earthhourprosjektet så er det fint å se twitterstrømmen om den, jeg blir sittende å stirre. På Maldivene har de skrudd av lyset.

1 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Hm. Ingen vil lose meg videre. Ikke en gang snakke om det?

28 mars, 2009 17:28  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden