mandag, desember 08, 2008

Town Bloody Hall

I kveld kan vi se Town Bloody Hall på SVT. Det er en dokumentarfilm av D A Pennebaker fra 1979 som viser en legendarisk debatt der Norman Mailer skal forestille ordstyrer og Germaine Greer, Jill Johnston, Diana Trilling og Jacqueline Ceballos diskuterer feminisme. Blant publikum er Betty Friedan og Susan Sontag. De angriper Mailer

"Jill Johnston was a member of a 1971 New York City panel produced by Shirley Broughton as part of the "Theater for Ideas" series.

The event was a vigorous debate on feminism with Norman Mailer, author; Germaine Greer, author; Diana Trilling, literary critic; and Jacqueline Ceballos, National Organization for Women president.

The event was a showdown of intellect and personality. While Johnston read a poem culminating in on-stage lesbian sex (simulated and fully dressed) followed by a quick exit, Greer and Mailer continued to exchange verbal blows with each other and the audience for the rest of the 3 1/2 hour event."

"Town Bloody Hall captures New York intellectual life at a distinct moment - the arrival of feminism.

DA Pennebaker was there to record the splendid debate in the old Town Hall where the grizzled lion Norman Mailer confronted a great number of amused, or angry feminist sisters, all the while pretending to be the impartial moderator.



I kveld 20.00 med svensk diskusjon i tillegg. Hva betyr dette for meg uten tv, fant ikke ut faktisk, håper det dukker opp et play-vindu etter hvert.

I den svenske diskusjonen deltar Kajsa Borgnäs, Anna Wahl,
Athena Farrokhzad og Gudrun Schyman.

17 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg bare kommenterer litt selv siden det ble så tomt her, da er det skummelt å begynne.

Jøss, er dette en interessant dokumentarfilm? Jeg har ikke peiling. Jeg tror det.

08 desember, 2008 18:34  
Blogger arne sa ...

Sånn er det å ha en tv som funker:

Jeg sjekker ditt tips og finner ut at Town Bloody Hall går på Kunnskapskanalen (og ikke SVT1 eller SVT2), den kanalen har jeg ikke.

Og så ser jeg at SVT2 er svart i kveld, jeg håper det retter seg til Kobra 2130.

Sånn er det altså å ha tv (med grunnpakka til Get), jeg må nok se tv på nettet, jeg også.

08 desember, 2008 20:00  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg har sett den før, og ser den hjertens gjerne igjen. Et øyeblikk i historien som er helt ubetalelig. Norman Mailer skjønner ikke hva som treffer ham. Men ikke noen Kunnskapskanal her i huset heller, er jeg redd. Men kanskje web-TV?

08 desember, 2008 20:05  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hm. Finner ikke, burde det ikke finnes på nett da? I 2008?

08 desember, 2008 20:13  
Anonymous Anonym sa ...

jeg vet, leter og leter på nettsidene deres. Sånt der utenlands stoff er jo alltid vrient å legge ut mht. rettigheter og sånt, men jeg finner ikke kanalen en gang?

08 desember, 2008 20:16  
Blogger ogjegbare sa ...

I verdens rikeste land i 2008.

08 desember, 2008 20:18  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg er rystet. Rett og slett. Hva er poenget med alt dette moderne, liksom?

08 desember, 2008 20:22  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ah, men de har en nett-tv. Det ser bare ikke ut som vårt program er der.

08 desember, 2008 20:24  
Anonymous Anonym sa ...

Ah, da er du bedre til å lete enn meg, og antagelig er det en rettighetssak. Og det er synd altså, for den er så morsom, den debatten.
"I look forward very much to the advance of women's liberation, because the women are finally going to come into contact with the best aspects of the male brain, which is it's modest accuracy." Norman Mailer, fra debatten.

08 desember, 2008 20:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Her er replikken! dessverre den eneste biten av de tre og en halv timene som jeg finner på youtube. Mest Mailer men også det som vel er en ung Germaine Greer, ganske rett etter Den kvinnelige evenukk.

08 desember, 2008 20:53  
Anonymous Anonym sa ...

Nå var jeg klar for å kjøpe den på DVD til alle til jul, men den er ikke i salg en gang. Hmpf.

08 desember, 2008 21:01  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kommer den ikke på NRK om et halvt år da, er det ikke sånn regelen er?

08 desember, 2008 21:07  
Anonymous Anonym sa ...

Joda, den er til salgs, men til blodpris!!!

09 desember, 2008 03:21  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jasså. Hva ligger blodprisen på nå for tiden?

09 desember, 2008 08:01  
Blogger Hjorthen sa ...

Snaue 60 dollar:

http://www.phfilms.com/index.php/phf/pricelist

09 desember, 2008 16:58  
Blogger lotten sa ...

Men satan, nå skulle jeg skrive glad kommentar for jeg trodde det var i kveld!
Jeg har sett den før, men det hadde passet så fint siden jeg hadde høytlesning fra "Den Kvinnelige Evnukk" i heimen denne helgen. Hadde fått en fiks idé om å gjenlese "Kvinner", og dermed fulgte schlager etter schlager:D

09 desember, 2008 17:14  
Blogger fr.martinsen sa ...

426 kroner blir det i dag. Det kaller vi blodpris.

En retrobølge med høytlesing, høres bra ut. Jeg tar frem gamle bøker og leser om igjen jeg også. Men den kvinnelige evnukk har jeg ikke, den var det mamma som hadde. Jeg ser den for meg i bokhylla, det var en pocket, grønn/blå.

09 desember, 2008 21:45  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden