fredag, august 22, 2008

Hva så jeg?

Jeg så en alvorlig Audun Vinger, jeg så en bitteliten Ingrid Espelid Hovig og Levi Henriksen med cowboylook.
Jeg var på Gyldendalfest i går, Lindkvist ber om rapport.

Jeg rapporterer om kvinner

Jeg så på kvinner og menn og hvordan vi kler på oss og hvordan vi prioriterer hva vi satser på av det vi har i banken.
Kvinner satser på sex,

what else is new?

Jeg så bare Simen Hagerup med et annet kjønnsuttrykk blant mennene, med så avslappet gyngende gange at jeg tenker han er født med masaisko på. Ellers ser mennene ut sånn som menn stort sett ser ut, varianter av en nøytral jakke-og-bukse-uniform,
som jo egentlig ikke er nøytral kles-samlet sett, vi har bare blitt vant til å tenke sånn om den.

De mennene..

som ikke så avslappede ut (Bård Torgersen),
som ikke så alminnelig lukkede ut, som ikke så åpne og glade ut (Knut Faldbakken), dvs. de som det var noe påfallende med etter mitt blikk, de satset på makt-looket: de så utsøkt arrogante ut, stive kjever, rak rygg, bredbente, sentralt plassert i mengden, de som finner det naturlig at de står plassert i midten i et litt åpent område og at man ser på dem, likevel har de ikke fått det nådige blikket, kommer kanskje aldri til å få.

De kvinnene..

som ikke så avslappede ut, som ikke så alminnelig lukkede ut (meg), som ikke så åpne og glade ut
(periodevis meg tror jeg) og som ikke sa: se jeg gir faen i hvor tiltrekningskraften min har tatt veien eller jeg satser i alle fall på at de store puppene mine og den hese latteren min forteller deg at jeg er en morsom øl-partner, de kvinnene satser på sex og de er jaggu de fleste av dem.

Selv på forlagsfester

Det ser stadig ikke ut som kvinner tror at hjernen er nok,
at fellesmenneskelige egenskaper er nok.
Eller at sexappeal er noe som kan smøres tynt på til hverdags og så kjøres opp i volum i øyeblikk av betydning.

Så mange kvinner går rundt med gullbelter og røykebrune pupper som velter ut, med synlige stringtruser, med hysteriske smil, med stadig skottende blikk mot den mannen de snakker med, eller sidemannen, alle disse bekreftende kommunikasjonstegnene som mange kvinner må gi absolutt hele tiden:
jeg hører hva du sier,
jeg liker det,
jeg liker deg.
Og jeg har sko som er på vei til å gi meg hammertå,
bh-en knager men hva faen puppene er klemt opp og frem og brillene har hjørner så jeg håper du skjønner at jeg har hjerne samtidig,
jeg har hjerne men du ser vel at jeg ikke neglisjerer pulbarheten min, ikke et øyeblikk absolutt ikke.

9 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Hehe. Jeg har en venn
som var på den festen, og virket helt utslått etterpå. Da jeg spurte etter detaljer orket han ikke hoste opp noen engang. Så det var fint jeg fikk noen hint hos deg :)

22 august, 2008 23:41  
Blogger fr.martinsen sa ...

Sånn kan det te seg. Det gode med disse festene er ofte at man kan gå på fest fra 16 til 20 og bøtte nedpå og så gå hjem og legge seg.

22 august, 2008 23:54  
Anonymous Anonym sa ...

Høhø, etter å ha observert et par dager med show-off og mingling på filmfestivalen i Haugesund så tror jeg nok at jeg kjenner igjen beskrivelsene her. Litt annerledes er det nok, men ikke så mye? Ikke så mange hjørner på brillene kanskje?

Og der begynner ikke nedbøttinga før etter 21.00 heller.

23 august, 2008 01:01  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg ville tenkt meg at det var mer hjørner på brillene i Haugesund, men hva jeg?

Det slo meg i går at design-og-arkitektur-eliten på Norsk Form ser radikalt anderledes ut enn forlagsfestgjengene. De har mer kanter på brillene, men særlig kvinnene har mer vågale klær, frisyrer og ser sakligere ut.

Jeg går alltid inn for fester som begynner 16, alltid. I seng til vanlig leggetid (23) er mitt motto, man klarer fint å bli full likevel.

Men full er tross alt ikke alt her i verden og det er jo tidseffektivt, siden livet tross alt er kort, å få holdt på med noe ordentlig dagen etter.

23 august, 2008 01:09  
Anonymous Anonym sa ...

Det kan jo være at jeg ikke løftet blikket opp fra brysthøyden ofte nok til å legge merke til hjørnebrillene da;-)

23 august, 2008 22:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Her kommenterer forresten tehme melck innlegget mitt.

24 august, 2008 19:04  
Blogger Lindkvist sa ...

Hei! Fjordfitte skriver om noe av det samme. Og lenker til deg.

24 august, 2008 23:03  
Blogger Lindkvist sa ...

(Og hadde jeg kunne lage lenke i kommentarfeltet så skulle jeg gjort det.)

24 august, 2008 23:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men jeg kan lenke! Her er Fjordfittes tekst.

24 august, 2008 23:22  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden