onsdag, juni 25, 2008

Operaen nei til Waits

Jeg tror det må ligge en misforståelse her.
Jeg tror det kommer en gladnyhet i løpet av dagen.

Folkene på operaen har vist overraskende teft og evne til å fyre
den andre kultureliten inn i bygget ved hjelp av PJ Harvey og Seigmen og begeistre dem og sende dem svevende ut i verden for å rapportere om hvor sinnsykt bra det er å være i operaen.

Operaen trenger denne delen av kultureliten,
operaen trenger å utvide miksen i publikumet sitt enda mer.
Tom Waits har en ekstrem standing i den andre kultureliten.

Dagbladet skriver at det er 23 år siden Tom Waits var i Oslo.
I denne sammenhengen er det viktigere å merke seg at da han spilte i London i 2004 var det 17 år siden sist han var der. Dette vet vi. Dette vet operaens folk.

Tom Waits lanserer turnéene sine plutselig og noen få uker før de skjer uten noen lekkasjer (bortsett fra Dublin med et par dager)
uten noen rykter. Jeg tror ikke på at apparatet hans egentlig forhandler om konsert i Oslo om et år allerede nå.

Dette vet jo operaens folk.
Jeg tror de tar seg et nytt møte med teknisk fagforening eller hvor det nå butter og så blir de enige om at operaen ikke kan bli stående som den som sa nei til Tom Waits.

Dette kan gi resultater for omdømmet til operaen i lang tid.
Og omdømme er vi opptatt av og lever av.



Her kan du finne en annen lang post jeg skrev om Tom Waits-turnéen, med et par ferske bilder fra før konsertstart i El Paso 21. juni og spillelista fra turnéstarten i Phoenix 17. juni.

22 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Faen i helvete

Jeg banner ALDRI

25 juni, 2008 09:48  
Anonymous Anonym sa ...

Jewg røyker ikke, men tar meg en røyk jeg også nå. Roe nervene.

25 juni, 2008 09:50  
Anonymous Anonym sa ...

Såg Waits for 23 år sidan..i Oslo, ei fantastisk forestilling, teater, vaudeville, rock, klassisk. Vil operaen nå ut til fleire.... her er sjansen !

25 juni, 2008 10:00  
Blogger fr.martinsen sa ...

jfn,
ikke jeg heller, men shit.

tb,
ikke jeg heller men ja.

jarle,
Og nå som de har lagt et så godt grunnlag etter PJ Harvey-konserten og Seigmen. Bedre cred skal det være vanskelig å skaffe seg på en uke. Og så tenker de på å rive ned hele begeistringen?

Jeg var ikke i Konserthuset i Oslo for 23 år siden. Jeg oppdaget ham idet NRK (tror jeg) sendte en dokumentarfilm i den anledning og en ny verden åpnet seg der jeg satt på linoleumsgulvet mitt og drakk øl og så Tom Waits slepe seg over scenen med ei stålampe ved pianoet.

Men jeg var i London i 2004..

25 juni, 2008 10:07  
Anonymous Anonym sa ...

Tid for bekjennelser (Jeg heter tb og jeg er Waitsoholiker): Jeg kjøpte Closing Time i 1979/80 en gang, fordi Tok Skjekleseter eller Tore Olsen hadde skrevet om ham i Puls. Jeg likte punk den gangen, og syntes dette var en litt kjedelig visesanger. Så kjøpte jeg Heartattack & Vine noen år etter, og fant Gud. (og djevelen, siden det som kjent er samme mann, under påvirkning av alkohol). Var et musikalsk lynnedslag. Kjøpte alt, og har fortsatt med det, alt jeg kommer over med den minste TW-relevans (han har på den måten hjulpet meg å oppdage et godt dusin musikere jeg ellers neppe ville ha hørt om), spiller Tom Waits så godt som daglig, blir aldri lei. Musikken hans er på en måte alt. Men det nærmeste jag har kommet live er et knippe bootlegs, hvorav et par er blant de Tom Waits-skivene jeg spiller aller oftest.

25 juni, 2008 10:18  
Anonymous Anonym sa ...

Det hadde FAEN HAKKE vært bedre å ikke vite

En fattig trøst er at jeg har billetter til Edinburgh og rad 8

25 juni, 2008 10:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg kaller ikke det en fattig trøst, anonym, 8. rad i Edinburgh, men du tøyser kanskje med meg. Måtte konserten din bli god.

Bedre å ikke vite? Jeg har det motsatt, dette er jeg ekstremt nysgjerrig på hvordan har artet seg.

Jeg håper jeg får høre grunnen og at jeg kan slå meg til ro med at det ville vært vanskelig produksjonsmessig før premieren på Porgy and Bess (?) noen dager etter.

Jeg håper det ikke er fordi noen er vrangvillig og ujenkbare i et teknisk ledd i systemet.

Jeg tror ikke det er fordi booking-gjengen er ukyndige.

Nei! Jeg håper at de får det til likevel. Gi oss en ny nyhet i dag..

25 juni, 2008 10:36  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg håper, som du, at dette kansje er et helt genialt triks for å skape forventninger til en eventuell konsert til neste år, men jeg synes at det bør være grenser for hvor jævli man kan være mot hverandre.
Hilsen annonym på rad 8

25 juni, 2008 10:45  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hei rad 8,
mye hyggeligere navn enn anonym..

Jeg tror ikke det er triks, jeg tror noen har tapt en intern kamp, men de har fortsatt sjansen til å snu og gjøre folk glade og vinne publikums hjerter tilbake.

Jada, så klissete vil jeg uttrykke meg akkurat nå.

25 juni, 2008 10:47  
Blogger M. sa ...

jeg er enig. dette er å takke nei til selve livet, og denne dagen er bare et stort svart hull.

25 juni, 2008 10:49  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg synes også det er utrolig, utrolig trist. Vit at vi var mange som i det lengste og bredeste prøvde å få det til!!!

25 juni, 2008 12:31  
Blogger fr.martinsen sa ...

hei operafrøken, der er du.
jeg tror deg.
er det ingen som kan snu..?

25 juni, 2008 12:34  
Anonymous Anonym sa ...

Blir nok ingen gladmelding i løpet av dagen, nei..

25 juni, 2008 13:38  
Anonymous Anonym sa ...

Kunne ikke noen andre ha grepet sjansen da, i andre norsk byer, når Operaen ikke prioriterte det? (For det koker jo ned til prioritering og vilje.) Alt trenger ikke å skje i Oslo? Finnes det ikke lokaler i andre byer? Grieghallen? Olavshallen?

25 juni, 2008 15:03  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg har mista motet.

Men jo. Kan ikke en annen sal av samme kvalitet fikses. Hva har vi av sitteplasser i teaterform som er stor nok. Jeg har ikke vært i hverken Olavshallen eller grieghallen, men innbiller meg at Drammen Teater er nærmere slik det må være? Har ikke vært der heller men.

25 juni, 2008 15:13  
Anonymous Anonym sa ...

Men altså… Begreper som "Den andre kultureliten"… Lyder ikke det litt klamt (eventuelt kvalmt)?

Som bakteppe for den vurderingen kan det være verdt å merke seg at jeg er en enkel gutt fra provinsen kuns. Om det taler i formidlende retning.

25 juni, 2008 16:10  
Blogger fr.martinsen sa ...

"Den andre kultureliten" - det kan godt tenkes det lyder klamt og kvalmt og jeg pleier ikke å slenge rundt meg sånne begreper.

Det jeg trengte var på en effektiv måte (få ord) å uttrykke noe om et publikumssegment som jeg mener operaen trenger å nå.

Det jeg forsøkte å få frem lot seg ikke dekke av et "ungt" publikum eller et "rockepublikum", heller ikke "kultureliten".

Jeg ville si noe om den delen av kultureliten som operaen ikke når helt fra før, men som de grep skikkelig godt tak i med PJ Harvey og Seigmen. Andelen av Tom Waits-elskere blant de som påvirker kultur i Norge er temmelig høy tror jeg. Derfor mener jeg det ville vært særdeles lurt av dem.

I tillegg til at jeg selv har lyst å høre på ham såklart, men det er jo en annen sak.

Se så mange ord jeg brukte og enda vet jeg ikke om det ble forståelig.

25 juni, 2008 16:18  
Anonymous Anonym sa ...

Musikalsk sett er Tom Waits mye mer interessant og relevant samtidsmusikk enn f.eks. enda en oppsetning av Porgy & Bess. Det burde også Operaen ha sett og forstått. Tom Waits hører til like mye i "deres verden" som i rockeverdenen.

Dette ble en veldig trist dag til slutt. Passer bra med høljregn.

25 juni, 2008 19:18  
Anonymous Anonym sa ...

Den Porgy & Bess oppsetningen blir sikkert bra den, det er ikke det, men hadde de villet, og forstått, så hadde de fått plass til den Tom Waits-konserten også... gruff

Gershwin og Waits har forresten mye felles, begge tar utgangspunkt i "populærmusikk" og tradisjonsmusik, mye av den samme musikken faktisk, og skaper noe nytt og relevant av det. Men mens Gerhwin hører til i operaens univers, er Waits åpenbart ikke innbygger i den kulturelle verden operaen egentlig er bygget for å betjene, og velgges enkelt bort. Det er da en ser hvor absurd sånne skiller og inne/ute distinksjoner er. Hadde operaen hatt musikalsk gangsyn, kunne de utnyttet muligheten her til nettopp å påpeke linjene fra Gershwin til Waits, og hvordan begge viser at skillet "populærmusikk" og "kunstmusikk" av og til er totalt meningsløst, og hvordan møtet mellom kulturer kan skape ny og relevant kunst. Slik kunne en Waits-konsert blitt et fint forspill for nettopp Porgy & Bess-oppsetningen,. Hvis operaen hadde vært litt kreativ, litt dristing, og hatt litt mer innsikt? For visst faen hadde de fått det til, hvis de først hadde prioritert å få det til. Jeg tror rett og slett ikke på den som sier noe annet.

gruff igjen, som du skjønner har dette opptatt meg en smule i dag. Gikk faktisk skikkelig innpå meg. Men nå lover jeg å holde kjeft. Nesten helt sikkert

25 juni, 2008 20:24  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei ikke hold kjeft, det er ikke nødvendig, det er det ikke noe poeng i.

Du skriver,
"Musikalsk sett er Tom Waits mye mer interessant og relevant samtidsmusikk enn f.eks. enda en oppsetning av Porgy & Bess."

En ting som gjør meg muggen er at jeg alltid har forsvart institusjoner som operaen mot denne typen synspunkt: operaen skal ikke nødvendigvis være samtidsmusikk og også folk som liker to hundre år gammel sang må få sin sal og la oss nå ikke sette det ene musikalske uttrykket opp mot det andre.

Det er tankemssig pinlig at det ikke har gått opp før meg før nå, det jeg skrev i posten "PJ Harvey, ah operaen" - det ligger en utrolig opplevelsesmessig urettferdighet i at operaen som viser seg å være så akustisk god også for andre musikalske uttrykk enn opera, at den da skal forbeholdes operamusikk.

Jeg har lært nå at det faktisk ikke fins en eneste sal i hele Europa som er bygget med tanke på rockemusikk. Tygg på den.

Du skriver,
"Den Porgy & Bess oppsetningen blir sikkert bra den, det er ikke det, men hadde de villet, og forstått, så hadde de fått plass til den Tom Waits-konserten også... gruff"

Det tror jeg også. Jeg tror at hvis operaen hadde prioritert Waits-konsert høyere så hadde de fått det til.

Det ligger også et hint i det standardsvaret til e-postreaksjoner som de sendte ut i dag, nei, operaen har ingen "forpliktelse" til å ha Tom Waits på scenen.
Men det ville vært lurt. Og bra.

Og så skriver du,
"Slik kunne en Waits-konsert blitt et fint forspill for nettopp Porgy & Bess-oppsetningen."

Det høres ut som en strålende idé faktisk. Operaen kunne bygd en bro der.

25 juni, 2008 22:44  
Anonymous Anonym sa ...

Nei, opera skal ikke bare værre samtidsmusikk. Jeg skrev det a) fordi samtidsmusikken er den delen av kunstmusikken som ligger mitt hjerte nærmest, b) fordi Operaen også har en "forpliktelse" i forhold til samtidsmusikken, og c) fordi Tom Waits er nettopp det, grenseoverskridende musikk i grenselandet mellom mange sjangere; samtidsmusikk.

Jepp, de kunne ha gjort denne konserte tin ei bru, skapt en bevbisstheet om nettopp dette at musikk sprenger grenser, at det er et kort steinkast fra Tom Waits til Gershwin til Kronos Kvartetten til Gavin Bryars...

26 juni, 2008 09:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Vi har en mulig karriere der, som brobyggere i operaen..

26 juni, 2008 10:25  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden