mandag, mai 26, 2008

Dag Solstad og meg

Jeg var på Samtiden-foredraget med Dag Solstad sammen med alle, f.eks William Nygård, Eva Joly, Vidar Selbekk, Lars Gule, Marte Michelet, Frithjof Jacobsen, Sæmund Fiskvik, Tommy Sørbø og Anders Heger. Jeg kom ikke inn på dagens popstjerne selv om jeg var der 40 minutter før det startet.

Men jeg fikk observere voksne menneskers forsøk på å krangle seg inn på skittent vis og jeg tenkte at ingen ting jeg sier får meg inn i storsalen nå så jeg holdt kjeft og gikk opp til direkteoverføringen på storskjerm.

Og det gjorde jeg rett i for nå fikk jeg se hvordan de som sikkert okker seg over debattnivået på nett bare fordi man kan sitte anonym å skrive på skjerm,
(sånn som meg selv)
hvordan de samme menneskene som ikke fikk sitte i salen
som Dag Solstad var i og klappe høflig, men var beskyttet av en hel etasje og en mikrofon som bare gikk den ene veien, lo av
Dag Solstad og Cathrine Sandnes og måten de beveger kroppen sin på og hvordan de artikulerer seg og ler.



Jeg snakker ikke om den latteren som kom når de sa noe som var morsomt. Den andre typen. Og de lo straks Vibeke Løkkeberg tok ordet etterpå før hun rakk å si noe.

Hva sa Dag Solstad?

Innimellom fortellinger om biblioteket sitt og Kokkvolds forsøk på å dempe sitt uovervinnelige kroppsspråk slik at han fremstår uvørent og jovialt. Innimellom slike ting sa han at i Norge beskytter messen om ytringsfriheten at mediene kan tjene penger og at flagg ikke kan brennes foran den amerikanske ambassaden likevel, bare på Grorud for å plage folk fra Jemen og Iran og bidra til raseopptøyer.

Det var i alle fall slik jeg hørte ham

Så ble noen sinte fordi han ikke snakket om noe helt annet: folk som sitter i fengsel i andre land og jeg tenkte på de som blir sinte hver 8. mars for at ikke alle snakker om omskjæring men også orgasmer hos kvinner som bor i Norge.

Slik skriver Dag Solstad i Samtiden

"Etter slik å ha presentert ytringsfrihetens forkjempere, kunne debatten starte. Eller kunne den det? Var den ikke allerede over? For hvem kan debattere med folk som har en dødstrussel hengende over seg? Man kan kanskje delta i debatten, men vinne den? Mot folk som har en dødstrussel hengende over sitt hode. Nei, ikke faen.

Og det vet selvfølgelig enhver som jobber i et TV-studio. Mot dette kan man innvende at dødstruslene var reelle og at det ville være feil ikke å ta dem opp. Og hva kan man innvende mot det igjen?
Påpeke at det ikke var sikkert at disse dødstruslene var reelle, altså stille spørsmålstegn ved det? At det å motta trusler, til og med dødstrusler, ikke er helt uvanlig blant folk som opptrer i det offentlige rom?

Nei, heller ikke det går an. Jeg, for eksempel, kunne ikke si, heller ikke i disse linjer, at personlig kjenner jeg flere som har mottatt trusler, sogar dødstrusler, ja, jeg har mottatt det selv, men selv ikke i disse linjer kunne jeg skrevet det, hvis jeg ikke hadde funnet denne lure måten å få sagt det likevel."

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Solstad... Aldri likt Solstad. Ikke "politikeren". I alle fall ikke forfatteren. Men dette innlegget hans er spennende. Og på en måte så tror jeg kanskje at han har helt rett. Og tar helt feil. Samtidig. Slik det ofte er.

Så i Aftenposten at Kristin Clemet, som jeg heller aldri har likt så veldig, få har bidratt til å bevege Norge mer i feil retning enn henne (det må i tilfelle være Stoltenberg d.y.?), lanserte (gjorde hun det? eller er det gammelt og velbrukt for alle som følger med?) begrepet "ytringskultur", ved siden av "ytringsfrihet". Tror jeg likte det begrepet. Kanskje det er "ytringskultur" vi tenker på, egentlig, vi som får litt frysninger når ytringsfriheten opphøyes til uimotsigelig guddom? (noen av oss får vel litt frysninger når hva som helst opphøyes til guddom; uansett om det er Folket, Markedet, Jahve, Revolusjonen, Kunsten, Naturen, Boken, Genene, Filosofien, eller hva det måtte være...) Kanskje det er "ytringskultur" Solstad skriver og snakker om også? Og ikke "ytringfrihet"? Uansett er han blasfemisk, og det er vi jo alle, etter karrikaturstriden, enige om at er en fin ting å være.

27 mai, 2008 08:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg syns han sa/skrev mye interessant om hvordan ytringsfriheten virker i Norge.

Ytringskultur ja. Har ikke heller lagt merke til det begrepet før.

Det foregår for tiden en liten diskusjon på Sonitus (http://ytring.sonitus.org/) om grensene for ytringsfrihet. Og i de eksemplene som trekkes frem tenker jeg også at det er ytringskulturen man diskuterer.

27 mai, 2008 12:03  
Blogger mrtn sa ...

Ja, ikke sant? Ytringsfrihet bør finne sted den også, men det betyr ikke at alle ytringer er moralsk høyverdige av den grunn.

Jeg tror Solstad kommer til å dreie debatten i riktig retning, men jeg tror også at hans utsagn burde vært mye mer detaljert, nyansert og inneholdt flere referanser til faktiske politiske situasjoner. Slik det var ble det helt abstrakt.

Jeg synes det var utrolig interessant det du sa om at folk lo oppe i tv-overføringslokalet. Så kjipt! Det er noe med fysisk distanse som fullstendig forvrenger folks sosiale adferdsmønstre. Jeg lurer på hvor monstrøse folk i verden i virkeligheten går rundt og er hele tiden. Men når det er sagt så var det også tilløp til det nede i Wergeland. Jeg satt på fjerde benk og rett foran meg satt det en ganske kjent kvinnelig norsk kritiker godt oppe i årene og med en viss pondus i dagspressen. Når Vibeke Løkkeberg snakket, så satt denne kritikeren og etterlignet henne, skikkelig høyt. Jeg er ikke mye enig med Løkkeberg, men en voksen dame som oppførte seg som om det var barnehagen: Det var dritpinlig!

27 mai, 2008 23:18  
Blogger Hjorthen sa ...

Men hadde Solstad vært mer detaljert,og nyansert hadde vel ingen brydd seg?

27 mai, 2008 23:39  
Blogger mrtn sa ...

Jeg tror Solstad kunne ha resitert skøytetider i en time og folk ville ha klappet, personlig. Og han har jo morsom retorikk uansett hva han sier.

27 mai, 2008 23:42  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg er redd for at debatten ikke kommer til å bli så god, at det blir mer latterliggjøring fordi Solstad bakpå i mediebruken sin, som i intervjuet med Dagbladet i dag.

Jeg skulle virkelig ønske meg mer diskusjon rundt den ekstreme polariseringen i endel medier. Eller det han skriver/sa om at ytringsfriheten begrenses i praksis uansett ved demonstrasjoner. F.eks.

Du verden. Så u-oppførselen foregikk også i storsalen? Ja, det er endel folk, som Løkkeberg, som man tillater seg å utstøte: hun er en vi alle er enige om å le av, omtrent som den dumme jenta i klassen.

Vibeke Løkkeberg har en vanskelig posisjon når hun nå skal ytre seg. Det var jo derfor hun holdt opp med film. Jeg husker hun sa at uansett hva jeg nå viser på film så kommer dere til å se med vrangøyne på det. Noe sånt.

Og sånn syns jeg litt det har vært med Solstad-debatten også nå. Det er klart det er noe å ta ham på, i massevis. Men det gjør jo alle. Jeg syns det er mest interessant å se om han har noen poenger også. Og det syns jeg han har.

Det var jo i en litterær form da, dette essayet. Det var ikke bare argumenterende. Det syns jeg folk overser når de tar ut en setning eller to.

27 mai, 2008 23:53  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kikk på denne forresten.

28 mai, 2008 00:12  
Anonymous Anonym sa ...

Han har noen poenger, opptil flere stykker faktisk, selv om han vel er altfor streng med de ytringene som ikke er kvalitetssikret?

Jeg synes jo f.eks at sms og tale-meldingene i Tabloid har sin verdi, og det er jo ofte ganske talende når man ser debattantene i etterkant sitte og le av idiotene som ringer inn og gir tilkjenne at de ikke har skjønt bæret av hva de har snakket om?

Stå på Dag!

28 mai, 2008 00:25  
Blogger fr.martinsen sa ...

Han er altfor streng! Jeg er jo en hund etter at folk skal få ytre seg på sitt vulgære vis også. Også i nettavis-kommentarfelt.

Men når man sitter og planlegger debatter på tv f.eks. Se da syns jeg saken blir en annen.

Jeg kunne godt ha skrevet en sinna-post om ytringene til Solstad. Men det trenger jeg jo ikke i dag, det er nok av dem.

Det er vel mest interessant å prøve å si noe om det andre?

28 mai, 2008 00:34  
Anonymous Anonym sa ...

Helt klart! Det er nok av folk som kaster seg med i hylekoret, og misforstår vel Solstad mer eller mindre med vilje her.

Alltid kjekt når noen tar seg bryet med å pipe et lite "Ja, men..." borte i et hjørne.

28 mai, 2008 00:39  
Anonymous Anonym sa ...

I bunn og grunn, har jeg funnet ut, etter å ha småtenkt på dette mens jeg burde tenkt på helt andre ting, så tror jeg at Se&Hør og Kjendis.no (og enkelte blogger) og sånne ting er en mye større trussel mot ytringsfriheten enn det islamister og andre fundamentalistiske religiøse blasfemibekjempere er. Nettopp fordi deres bruk av ytringsfriheten, den ytringskultur de er bærere av, er med på å gjøre det så lett å nikke bifallende til Solstad, og kanskje til og med til folk som virkelig vil sette grenser for ytringsfriheten (noe jeg ikke tror Solstadvil, til tross for alle sine spissformuleringer), så lett å tenke "de er jaggu inne på noee, er det DETTE som er ytringsfrihet, kan det jaggu være det samme med hele greia?!"

Ja, det var det jeg kom fram til. Ikke mer originalt enn det.

Har man funnet ut noe viktig på ytrings-bloggen?

30 mai, 2008 12:55  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ytringsbloggen? Det er ikke så mye samtale der inne i ale fall.

Jeg tror de karikerte ytringene som kommer frem om f.eks Muhammed er skumlere fordi de fører til handlinger. Folk burde snakke mer på midten, utvikle noe videre i det store rommet der de fleste av oss er. Det syns jeg.

Se og Hør må settes grenser for.

Drømmen for nettdebatter må være om en større mengde får til å være i samme rom. Men kan det gå an? Det skulle jeg ønske.

Sånn, det var et knippe synspunkter, før frokost men etter 1. kopp kaffe.

31 mai, 2008 09:57  
Anonymous Anonym sa ...

fr. martinsen sier "Se og Hør må settes grenser for. "
Nei, det kan leseren gjøre sjøl. Voltaire oppsummerer ytrinsfrihetens kjerne meget godt: "Jeg utstår ikke det du sier, men skal forsvare til min død din rett til å si det." Dette burde også Solstad tygge litt mer på.

19 desember, 2008 01:17  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden