Å la seg krenke
(Dette handler ikke om avistegninger.)
Vi skal ha vern mot diskrimenering og krenkelser, vi skal gi ekstra vern til den som trenger det, trygder, lover, det er ting jeg er glad for at vi har i samfunnet vårt. Det er ikke det jeg vil si noe om nå.
Men hva skal man gjøre når noen er alt for villige til å la seg krenke? Eller når noen plasserer seg i en offerrolle og ikke ser at det ikke nødvendigvis tjener dem i lengden? Eller når noen simpelthen utnytter systemet?
Jeg trodde nesten ikke det jeg leste i Dagens Nyheter sin artikkel om forholdene ved Lærerhõgskolan i Stocholm. En stund lurte jeg på om artikkelen var en fiksjon, bare at jeg ikke forsto det.
"I oktober 2003 ringer en lärare från en Stockholmsskola till Lärarhögskolan. Ni måste komma omgående, säger hon, den lärarkandidat ni skickat hit på praktik fungerar inte i klassen.
Didaktikläraren Wallin rycker ut. Det är hans jobb, praktiken är sista steget inför lärarexamen. Han finner samma sak som lärarna. Kandidaten hör inte på eleverna, det är kaos i klassen. Två veckor senare upprepas situationen. Då berättar Wallin för studenten att han dessvärre måste underkänna henne på praktiken.
Av detta blev Bergkvist kränkt, eftersom hon tyckte att hon gjort sitt bästa. Därefter berättade hon för Wallin att hon var handikappad. "Perceptionsstörningar" bland annat. När Wallin svarade att hon fick ta det med skolans jurist berättade Bergkvist att hon var lesbisk.
Läraren svarade att det kände han inte till, och för övrigt bestod hans uppgift i att bedöma hennes lärarförmåga, inget annat. Men att det inte skulle vara bra för henne om hon utvecklades till rättshaverist. Då blev Bergkvist kränkt igen: För att han inte noterat hennes läggning. Eller, ännu värre, lagt märke till den, men inte låtsats om saken. Samt för detta med "rättshaverist".
Man tycker att en varningsklocka borde ha ringt hos Ombudsmannen. Bergkvist anmäler nämligen samtidigt en annan lärare (för att ha pratat med Wallin om hennes prestationer, "grov kränkning"), studentkåren, (för att inte ha stött henne) samt skolans jurist (för att ha sagt "alla skall examineras lika").
Och särskilt kränkt känner hon sig för att läraren påstod sig inte veta att hon var lesbisk..."då jag kommit ut redan första terminen".
Ettersom få leser lenker vil jeg for en gangs skyld anbefale å gjøre det og å lese hele artikkelen med flere eksempler og konsekvensene den svenske loven får.
Jeg er glad det ikke er jeg som skal sette skillelinjen for hvordan slike systemer skal fungere. Men jeg ser at i den andre enden av en rett fins noen ganger en for stor vilje til å ta for seg av den retten, og så degraderer man seg selv til å bli en som ikke skal yte selv, en som ikke har noe ansvar.
Andre kan si det jeg sier mye bedre og klokere, men jeg har likevel lyst å nevne dette. Mellom den som krenker og den som blir krenket fins faktorer som regulerer det som skjer, styrkeforholdet mellom dem f.eks. Hvordan man står hierarkisk i kulturen som kjønn, seksuelt orientert, sjef-ansatt eller til hverandre i et kjæresteforhold.
Likevel har den som lar seg krenke også et ansvar, det fins til dels et valg om man vil være i krenkelsen eller ta seg ut av den. Man kan forsøke å bruke fornuft, stolthet, ære. Det er ikke godt for noen å la seg sementere i en offerposisjon. Det kommer vel an på hvor godt plassert man er som den underlegne om man får til å ta seg ut av den. Vel, dette tenkte jeg på i dag. Det var bare det.
Vi skal ha vern mot diskrimenering og krenkelser, vi skal gi ekstra vern til den som trenger det, trygder, lover, det er ting jeg er glad for at vi har i samfunnet vårt. Det er ikke det jeg vil si noe om nå.
Men hva skal man gjøre når noen er alt for villige til å la seg krenke? Eller når noen plasserer seg i en offerrolle og ikke ser at det ikke nødvendigvis tjener dem i lengden? Eller når noen simpelthen utnytter systemet?
Jeg trodde nesten ikke det jeg leste i Dagens Nyheter sin artikkel om forholdene ved Lærerhõgskolan i Stocholm. En stund lurte jeg på om artikkelen var en fiksjon, bare at jeg ikke forsto det.
"I oktober 2003 ringer en lärare från en Stockholmsskola till Lärarhögskolan. Ni måste komma omgående, säger hon, den lärarkandidat ni skickat hit på praktik fungerar inte i klassen.
Didaktikläraren Wallin rycker ut. Det är hans jobb, praktiken är sista steget inför lärarexamen. Han finner samma sak som lärarna. Kandidaten hör inte på eleverna, det är kaos i klassen. Två veckor senare upprepas situationen. Då berättar Wallin för studenten att han dessvärre måste underkänna henne på praktiken.
Av detta blev Bergkvist kränkt, eftersom hon tyckte att hon gjort sitt bästa. Därefter berättade hon för Wallin att hon var handikappad. "Perceptionsstörningar" bland annat. När Wallin svarade att hon fick ta det med skolans jurist berättade Bergkvist att hon var lesbisk.
Läraren svarade att det kände han inte till, och för övrigt bestod hans uppgift i att bedöma hennes lärarförmåga, inget annat. Men att det inte skulle vara bra för henne om hon utvecklades till rättshaverist. Då blev Bergkvist kränkt igen: För att han inte noterat hennes läggning. Eller, ännu värre, lagt märke till den, men inte låtsats om saken. Samt för detta med "rättshaverist".
Man tycker att en varningsklocka borde ha ringt hos Ombudsmannen. Bergkvist anmäler nämligen samtidigt en annan lärare (för att ha pratat med Wallin om hennes prestationer, "grov kränkning"), studentkåren, (för att inte ha stött henne) samt skolans jurist (för att ha sagt "alla skall examineras lika").
Och särskilt kränkt känner hon sig för att läraren påstod sig inte veta att hon var lesbisk..."då jag kommit ut redan första terminen".
Ettersom få leser lenker vil jeg for en gangs skyld anbefale å gjøre det og å lese hele artikkelen med flere eksempler og konsekvensene den svenske loven får.
Jeg er glad det ikke er jeg som skal sette skillelinjen for hvordan slike systemer skal fungere. Men jeg ser at i den andre enden av en rett fins noen ganger en for stor vilje til å ta for seg av den retten, og så degraderer man seg selv til å bli en som ikke skal yte selv, en som ikke har noe ansvar.
Andre kan si det jeg sier mye bedre og klokere, men jeg har likevel lyst å nevne dette. Mellom den som krenker og den som blir krenket fins faktorer som regulerer det som skjer, styrkeforholdet mellom dem f.eks. Hvordan man står hierarkisk i kulturen som kjønn, seksuelt orientert, sjef-ansatt eller til hverandre i et kjæresteforhold.
Likevel har den som lar seg krenke også et ansvar, det fins til dels et valg om man vil være i krenkelsen eller ta seg ut av den. Man kan forsøke å bruke fornuft, stolthet, ære. Det er ikke godt for noen å la seg sementere i en offerposisjon. Det kommer vel an på hvor godt plassert man er som den underlegne om man får til å ta seg ut av den. Vel, dette tenkte jeg på i dag. Det var bare det.
18 Kommentarer:
Det kommer vel an på hvor asymmertisk relasjonen er ? Personer som har erfart hva det vil si å føle avmakt, kjenner kanskje ikke så mange andre posisjoner ?
Grad av asymmetri har noe å si, men selv i svært asymetriske forhold mellom mennesker er det jo ulike måter å forholde seg.
Avmakt ja. Jeg tenker nok mest på de som ikke er så fryktelig langt nedi søla.
(og så må jeg si som alltid, hyggeligere hvis anonyme gir seg selv et par bokstaver eller et annet nick, så trer det en slags person frem)
Hei, jeg var den Anonyme , men hvordan unngå det ? Velger jeg OpenID ,og et Nick, så avviser dette systemet innlegget,og framviser en sint trekant , og sier Feil OpenID -nettadresse.
Midlertidig løsning : Jeg er Grubla
Den midlertidig løsningen kan godt være permanent, jeg ønsker meg ikke mer enn det: at man skriver et slags navn under de andre ordene.. Hei Grubla.
Veldig godt blogget.
Heller ikke for folk som åpenbart har blitt krenket er det godt å bli værende i offerrollen for lenge. Eller få den tredd ned over hodet av velmenende hjelpere.
Jeg har tenkt noen tanker som lignet litt da jeg i tenårene rotet meg borti et forbund for blinde og svaksynte. Jeg ble fort representant for ungdomsavdelingen og rygget like fort ut igjen.
Jeg fant ut at jeg i grunn ikke har noe problem med et begrenset syn, men ville fått det dersom jeg ble. Jeg følte jeg ble fanget i offerfeller fremfor at jeg ble klar over nye muligheter(som jeg mener bør være hensikten til slike forbund). Jeg følte at noen valgte å være fornærmet fordi samfunnet ikke var tilpasset deres spesielle behov, og ikke bare det, en bygger en identitet rundt det, selv følte jeg det var å stange hode i veggen og at handicapet bare vokser om jeg roper høyt om det.
Samtidig har jeg tenkt at det ikke er korrekt å si noe, for noen i slike forbund slåss jo for å opplyse andre i samfunnet at ikke alle er like og at vi har forskjellige behov og at det kanskje ikke er så mye arbeid for f.eks. en butikk og sette skiltene sine et annet sted slik at de som ikke ser slipper å snuble i dem.
Nei, velmenende hjelpere er ikke alltid bare av det gode.
Jeg hadde liknende tanker da jeg var enslig forsørger for lenge siden, samtalen rundt det var anderledes enn nå.
Jeg følte meg presset inn i en stakkarslig form, og en del kvinner holdt fast på den rollen mer enn de burde syntes jeg. Jeg tenkte mer: det er ikke SYND på meg, jeg har et friskt barn og får penger slik at jeg kan ta vare på henne. Jeg ville ikke ha "enslig forsørger" som en hovedidentitet som skulle stå som en slags regnbue over hele meg.
Ei dame jeg en gang kjente, som haadde jobbet i mange, mange år i en organisasjon for funksjonshemmede, snakket en gang om "profesjonelle funksjonshemmede"... Og da tenkte hun blant annet på noe i denne retningen; folk som identifiserte seg 100% med sin funksjonshemming, og brukte livet til å "dyrke" sin krenkethet...
Men dette er et minefelt av et område. På mange måter. "Tenk positivt!" og "du er bare krenket så lenge du lar deg krenke", er jo sjølsagt også fullkomment bullshit. Ofte. Oftest? Men samtidig, altså..
Absolutt. De siste forbeholdene hadde jeg i bakhodet for hvert ord jeg skrev.
Men det er jo om å gjøre å tørre likevel å snakke. Det fins alltids noen rom der man kan ta opp de emnene som ligger og er skumle i midten av alt.
Profesjonelle funksjonshemmede ja, som yeahyeah er inne på er det vel godt for samfunnet som helthet at noen slike finnes, men kanskje ikke alltid for det enkelte individ?
Det er vanlig å føle seg krenket når noe ikke går ens vei og det finnes noen andre å klandre for det.
Jeg har kjent mange med psykiske plager som identifiserer seg så sterkt med sin sykdom at de tilsynelatende ikke ønsker å forbedre sin situasjon. I stedet bruker de dagene på å prate om hvordan de blir "skrudd over" av systemet, at helsevesenet bare er ute etter å lobotomere dem osv. Greit nok.
Det som er opprørende i denne saken er at studenter bruker sin krenkelse til å kreve særbehandling, nærmest true til seg "skadeerstatning" og påføre sine lærere profesjonelle og private belastninger uten at det er noen fornuftig grunn til det.
Det eg reagerte mest på er korleis ein av studentane fann det krenkande at ein lærar IKKJE hadde fått med seg at ho var lesbisk.
Eg (eg er bifil) ville ha sett på det som ein bra ting at læraren var så lite interessert i privatlivet mitt at den ikkje hadde fått med seg dette, då det i alle fall tyder at den ikkje let private fordommar stå i vegen for bedømminga.
Elles ser eg ikkje problemet med å stilla krav til svenskkunskapane til svensklærarar. Hensynet til dei framtidige elevane til studentane burde vega tyngst.
Guri, det ser ut som det "å bli sett som homo/bi/something-fil" er et ledd i et kulturpolitisk prosjekt, som jeg har sans for, hvis det ikke får helt ekstreme utslag som det kan se ut her. Som Calvin skriver "studenter bruker sin krenkelse til å kreve særbehandling, nærmest true til seg "skadeerstatning".
I dag kom del 2 i serien, her skriver Maciej Zaremba bl.a,
Detta är queerteori när den omhändertagits av ideologerna. Det är svårt att förneka att queertänkarna sätter ljuset på en del unket slentriantänkande i kulturen. Ingen kan neka dem rätten att vilja möblera om i våra huvuden. Problemet uppstår först när deras mindre belästa anhängare vill ha polishandräckning för den reformen.
Visst är det både tanklöst och taktlöst att utgå från att ett par alltid består av två kön. Men har det också blivit brottsligt?
I sin militanta form intar queerideologin en position från vilken nästan alla yttranden om sexualitet kan klandras - desto lättare som ideologin frånkänner andra rätten att tolka vad de själva menar. Beklagar man att homosexuella har det svårt - då "problematiserar" man. (Vilket betyder "misstänkliggöra" på deras idiom.) Låtsas man inte om det - då "osynliggör" man.
Man kunde tro att det är likabehandling att inte ta hänsyn till folks sexuella läggning, men RFSU:s skolinformatör finner det upprörande att man som homosexuell kan gå igenom gymnasiet utan att någon bryr sig. "De blir inte sedda eller bekräftade i sin identitet och tystnaden blir i sig en kränkning."
Eg ser poenget, meeeen, samtidig er det viktig å hugsa på at målet er at folk ikkje skal anta at nokon er hetero i utgangspunktet, ikkje at alle eksplisitt skal *vita* om alle som ikkje er hetero, då er ein jo på feil veg igjen (meinar eg). Målet må jo vera at legning i seg sjølv ikkje skal vera noko viktig som ein *må* vita om folk, og at det ikkje er gitt at ein i utgangspunktet er hetero.
Sagt på ein annan måte, det spelar ingen rolle om folk veit kva for legning eg har eller ikkje, det som er viktig er at legninga mi ikkje skal spela nokon rolle og at folk ikkje skal anta at eg er hetero i utgangspunktet.
I den forrige kommentaren min meinte eg å ha som forutsetjing for at det er positivt at læraren ikkje visste kva legning eg hadde at den faktisk hadde fått vite dette på eit tidspunkt, men ikkje bite seg merke i det då den ikkje såg det som relevant i forhald til vår relasjon.
Eg har forresten ikkje hatt tid til å lesa del 2 endå.
Jeg er helt enig, jeg uttrykte meg bare litt upresist øverst i siste kommentar ser jeg.
Jeg mente jeg er enig i det kulturpolitiske prosjektet å viske ut det at man tar det for gitt at folk er hetero, og at vi ender opp med å ikke være så opptatt av det heller, til hverdags.
Heh. Du er jo ikkje den einaste som uttrykte seg litt upresist då akkurat... Eg trur nok me er ganske einige, eigentleg ;)
Sjokkerende! Jeg fulgte oppfordringen og leste hele artikkelen - og vi tror vi har problemer med lærerutdanningen i Norge!
Bra skrevet!
Legg inn en kommentar
Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]
<< Startsiden