torsdag, november 02, 2006

Suzanne Brøgger har konsert

Lørdag klokka 20:00 synger hun i Den Sorte Diamant,
billettprisen er 110 kr.

Tenk det, min gamle helt skal synge på konsert. Hun kommer med plate, en slags musikalsk selvbiografi, hun har skrevet tekst og musikk. Sangene har titler som Baby Brother Blues, Mama Jade Cat Blues og Swing-door Daddy Stride.

Blå Biografi, het plata som kom for en drøy uke siden.
Til den hørte et 80-siders essay der hun skriver om forholdet sitt til blues og jazz, til Dinah Washington, Louis Armstrong, Nellie Lutcher, Billie Holiday og Bessie Smith.

Hun skriver godt men kan hun synge, spør Politiken
Mens Information skriver:

Åbningsnummeret "Weirdo" er en skøn, humoristisk ørehænger om diskrepanserne mellem ydre glamour og indre skævhed. Et af de mange temaer, som man genkender fra bøgerne. Det går rent ind, når Brøgger synger fraseret, rummeligt og skrøbeligt: "inside I feel like a freak / and that my soul's gonna leak," og runder sangen af med en Beatlesagtig bøn: "so, please love me, do / I'm so scared you'll see me through."



Jeg syns det er synd at de fleste har et forhold til Suzanne Brøgger via det uleste pocket-eksemplaret av JA som står i forbausende mange bokhyller.

Jeg lurer på hvilken lustigkurre som fikk pusha den boka på så mange som ikke kom til å lese den.

Mine favoritter er essaysamlingene hennes:

Den Peprete Susen, Kvælstoff og Brygg,
og så Tørkevær (En gris som har været oppe at slås kan man ikke stege),
men det får bli en annen gang,
jeg måtte bare si dette nå i tilfelle det fins en enslig sjel blant leserne som som BÅDE liker Suzanne Brøgger OG skal til København til helga.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa ...

Jeg skal nok ikke til København, men har vært fan av dama siden jeg leste "Befri oss fra kjærligheten", og jeg likte faktisk Ja da jeg leste den (men Kvælstof er best).

02 november, 2006 22:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hun har hatt stor betydning for meg, jeg moter meg opp til en post om det tror jeg, men den er litt tung å dra.

Tok frem Kvælstof nå, husker jeg kjøpte den på Blindern, måtte skjære opp sidene med kniv.

Det er sannelig en stund siden jeg leste i den, den får bli med til sengs i kveld.

02 november, 2006 22:31  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden