torsdag, august 07, 2014

La oss si det var no harry musikk?

Det er interessant å se en del reaksjoner på en nabo til Øyafestivalen på Tøyen, hun irriterte seg over at festivalen skulle være midt i et boligstrøk, hang opp banner på verandaen og sa til avisen at hun måtte flytte vekk noen dager med småungene. Jeg regner med at hun ikke er alene om å være irritert.

Men i mine strømmer på Twitter og Instagram er alle bare glade. Irritert? Kunne ikke falle dem inn, vi får jo gratis musikk helt opp til Tåsen.

Jeg er ikke irritert jeg heller, men jeg kunne godt blitt. Det er ikke alltid jeg klarer å leve etter eget pålegg om å tolerere også de uttrykkene for livsutfoldelse som jeg ikke setter pris på selv. Jeg kan bli urimelig muggen over at naboer ikke klarer å håndtere søppel på en relevant måte, men setter pizzaeskene sine oppå papirsøppelkassa. Det er bare få år siden jeg ga opp å ergre meg over at folk selger juggel på Olaf Ryes plass - når jeg ikke liker juggel. Eller hasj.

Men jeg har alltid ment det var bra at andre tok byen i bruk, enten det var kvinner som løp og drakk Grete Waitz-løpet, eller folk som ville se på at racerbiler og racerbåter kjører fort og lager høy lyd.

Nå virker enigheten overdøvende: Det er selvsagt at noen tusen mennesker skal få holde andre folks unger våkne utover kvelden, og voksne folk som skal på jobb neste morgen, meg også. Musikken er bare høylytt grøt noen kvartaler unna, det er ingen musikalsk opplevelse akkurat. Etter at Øya stengte høytalerne litt før 23 i går, startet det vanlige helgeskrålet med fylleroping, det varte et par timer. Men, greit nok. Sånn er det i byen, som vi pleier si.



Det er interessante er hvilke ulemper for en selv det er akseptert å ergre seg over. Det er åpenbart at rockemusikk har høynet statusen sin de siste årene. Og godt er det. Men så høy er fortsatt ikke statusen blitt, at skattepengene våre går til å bygge et veldig fint hus med supergod akustikk der vi kan høre på musikken vår.

2 Kommentarer:

Anonymous hFuz sa ...

Blitz fikk shina opp konsertlokalet til et av de beste i byen. Sett et par gromkonserter der m band som lett burde havne på Øya. Har håp for Vulkan Arena også. Voldsomt mye bra som kommer der fremover.
HellSing "konsertslask&musssikkkhue"

07 august, 2014 20:57  
Blogger Hege sa ...

Jeg tenker at dette handler om hvor ofte man blir forstyrra av det ene eller det andre. Bor vi i en by, må vi tåle ett, kanskje to, støyende arrangementer i nabolaget vårt, - men blir dette sommerens tema, blir det jo ulevelig.

09 august, 2014 19:57  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden