tirsdag, juni 12, 2012

Woody Allen: A Documentary

På fredag hadde dokumentaren om Woody Allen premiere på Vika. Den er et must å se for folk nogenlunde som meg. Jeg så den i går. Den er en ordentlig deilig mimrefest for den som ble voksen med Woody Allens måte å se verden på, et korrigerende blikk for oppfatningen av hva de andre holdt på med. En trøstende bekreftelse på at jeg er normal jeg også. Det merkelige blikket.

Han på sin side sier i filmen at han lærte å se verden gjennom Diane Keatons øyne.



Bare det å se og høre Woody Allen snakke vanlig snakk utenfor fiksjonene. Nå er jeg helt sikker på at Woody Allen er en vanlig mann. En vanlig mann som står og peker ut 2. etasje i huset han bodde i Brooklyn, Ave J i Midwood, en mann som peker ut den faktiske skolen han gikk på, Public School 99, PS99. Han har en søster, Letty Aaronsen. Han har et arbeidsrom. Jeg er en hjemme-hos-junkie, feilen med ukebladene er bare hvem de inviterer meg hjem til. Woody Allen har en veldig slitt cap på hodet.



Da Woody Allen lagde manus til sin aller første film, ble den så maltraktert av produsenten at han bestemte seg for å bare nærme seg filmlaging igjen hvis han hadde full kontroll. Og det skaffet han seg. Han hadde kontraktsfestet at han skulle bli latt i fred, ingen skulle ta kontakt med ham.

- Jeg hadde jo ikke gjort noe for å fortjene complete control, men jeg fikk det.

Han tenkte som så fremover da det ble flere filmer, at hvis han bare leverte varene, hvis han sørget for at filmen ikke ble for dyr, at han ikke tok ut lønn periodevis, hvis han leverte penger til selskapene, så fikk han fortsette.

Gamle favorittklipp kommer, the universe is expanding, etter-tennis-scenen i Annie Hall.

Han snakker pent om Mia Farrow i den filmen på den måten at han snakker virkelig pent om henne som skuespiller. Og for den eventuelle leseren som ikke var avislesende for 20 år siden da Woody Allen ble kjæreste med Mia Farrows adoptivdatter (da 21 år) som han hadde vært delvis som en far for ettersom Woody og Mia var et par, riktignok boende på hve sin side av parken. De hadde to adoptivbarn sammen. Det var rettssak om barna, Woody Allen har ikke møtt de siden. Han er fortsatt gift med den adoptivdatteren, nå 41 år, to barn.

Jeg likte til og med Stardust Memories.

Jeg vil se den en gang til.



0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden