tirsdag, mars 31, 2009

Anonym forfatter

Hvis noen sier at jeg ikke klarer å finne ut av det,
så klarer jeg ikke å la være å tenke på det. Selv om det bare er hvem som er Anonym Forfatter.

Jeg leser den siste boka nå og jeg googler og finner at Kagge spurte forfatteren, ikke omvendt. Det øker sjansen for at det er en vi kjenner til tenker jeg. Ellers kunne jo en stillfaren men morsom politisk journalist puslet med disse bøkene på fritida.

Den første Kagge sier at han spurte var Herman Willis som sa nei. Det syns jeg øker sjansen for at den neste han spurte var Torgrim Eggen. Men Eggen uttrykker seg ikke så trivelig og ydmykt som dette (men T.E. liker ikke journalister)

- I løpet av fjoråret var det faktisk noen få som klarte å finne ut hvem jeg er, og som spurte meg i all fortrolighet, sier «Anonym»,
og legger til at han bekreftet det til noen av disse.

- Jeg syntes jeg måtte bekrefte at de hadde rett, men de lovte meg å ikke si det bort. Heldigvis var ingen av dem journalister, sier han.


Jeg tror ikke at det er Torgrim Eggen. Han skriver bedre enn det forfatteren av denne siste boka gjør. Henrik Langeland skriver ikke bedre og boka har et tåpelig plot med noen gode og morsomme observasjoner. Men Henrik Langeland er heller ikke ydmyk.
Jeg kommer ikke på flere.

52 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Anonym Forfatter lager ofte setninger med slike kommaer:

"Her har han vært et par ganger sammen med kronprins Haakon, som bruker rommet sporadisk som kontor når han er på Slottet."

31 mars, 2009 19:55  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er mye ferskvarereferanser i boka, den siste er fra 10-11. mars, den om at Giske ville sikre små partier talerett i NRKs valgsendinger (eller noe sånt).

31 mars, 2009 20:05  
Anonymous Martin Ø. sa ...

Er du så sikker på at det er en forfatter? Kan det ikke like gjerne være en journalist eller noen andre med kjennskap til politikk / media. Leste akkurat noen som hevdet at det var Runar Døving.
Jeg håper hvert fall ikke at det er T. Eggen, for da skriver han mye dårligere enn han pleier.
Dessverre har jeg ikke nok inngående kunnskap om norske forfatteres bruk av komma til å være til ytterligere hjelp

31 mars, 2009 20:27  
Blogger Strekker sa ...

Jeg fikk ikke så mye ut av den kommaopplysningen din. Det er da en helt riktig - og utbredt - måte å bruke komma på?

Jeg leste noen sider av Kongepudler, men syns det var dårlig skrevet. Uten at jeg skal være for bombastisk, for det er en stund siden - og jeg har ikke eksempler (har ikke boka). Tviler på TE, jeg også.

31 mars, 2009 20:29  
Blogger fr.martinsen sa ...

Neida, det trenger ikke være en forfatter. Men jeg holdt mer på politisk journalist før jeg visste at Kagge selv spurte den som har skrevet boka. Og det at han spurte Willis tyder jo på at han selv tenkte i forfatterbaner. Hvem er i samme gate som Willis?

31 mars, 2009 20:30  
Blogger fr.martinsen sa ...

Javisst er det riktig kommabruk. Den er bare brukt så mye. Samme med korte setninger. At det er en stil. Jeg håpet igrunn at noen kunne ta en kikk i den mest kjente boka til Langeland og se om samme stil er der.

31 mars, 2009 20:32  
Blogger Strekker sa ...

Som Martin Ø. skriver: Det kan like gjerne være en kjent person med kjennskap til temaet, men uten omfattende skriveerfaring? Eller med kun sakprosaerfaring? Teksten bærer ikke preg av å være skrevet av noen som lever av skjønnlitteratur, syns jeg.

31 mars, 2009 20:34  
Blogger Strekker sa ...

Har ikke noe Langeland. Ble ikke Erlend Loe nevnt i fjor? Har lest Kurt-bøkene om igjen nylig, og ble slått av en del klønete språk (som jeg ikke oppfattet som en del av den naive stilen, mer som manglende musikalitet). Men han vet kanskje ikke så mye om Giske og sånt?

Jeg er også nysgjerrig!

Det er flere som heller ikke er imponert over språket?

31 mars, 2009 20:36  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det er dritdårlig språk. Det er noen artige observasjoner, det er det eneste.

Så sånn sett ja, det trenger slett ikke være en forfatter, hvertfall ikke en med godt språk (men altså Langeland, haha). På ingen måte Loe.

Men, hvis du spør Willis, vil da Skarsbø Moen være nestemann på lista? Virker ikke så logisk syns jeg.

31 mars, 2009 20:39  
Blogger fr.martinsen sa ...

Eller dårlig språk, det er helt streit språk. Lærebokspråk.

31 mars, 2009 20:40  
Blogger Strekker sa ...

Dette fortjener jo nesten en CoverItLive, fr!

31 mars, 2009 20:43  
Blogger fr.martinsen sa ...

Dette ER en coveritlive!

31 mars, 2009 20:44  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Ha'kke lest noen av bøkene til Anonym, men lurer likevel på hvem som er forfatteren. Hva med Anders Heger? Kjetil Rolness?
Kan være Herman Willis, men tror ikke det. Neppe Torgrim Eggen eller Langeland. Kan det være Anne Holt? Marsdal? Hva med han vesle søte i Nytt på Nytt (kommer ikke på navnet i farta).
Uansett er det tydelig at vedkommende ikke er stø i kommatering.

31 mars, 2009 20:51  
Blogger Strekker sa ...

Jeg tror ikke Heger eller Knut Nærum (han lille, søte), kjenner språket deres som mye stødigere enn dette. De andre vet jeg ikke. Holt?

31 mars, 2009 20:54  
Blogger fr.martinsen sa ...

Er det ikke riktig kommabruk? Trodde den var riktig men overdreven og kjedelig? Anne Holt, kanskje det? Gammel journalist er hun også og gammel minister og det er også mange forlagsreferanser.

Skjønt, referansene er ikke så godt brukt at man ikke kan ha lest avisa godt for de fleste. Likevel, vedkommende kjenner i det minste noen i journalistmiljøet, det er sikkert nok.

Jeg kjenner ikke språket til Marsdal, men Rollnes skriver bedre enn det der.

31 mars, 2009 20:57  
Anonymous Martin Ø. sa ...

Det eneste som vel er uttalt om anonym er vel at det er en mann. Dermed er Holt og eventuelle kvinnelige kommentatorer utelukket. Hva med noen eks-journalister som nå jobber i mediebyråer, f.eks GK?

31 mars, 2009 21:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Aha, vi vet at det er en mann. Og at det ikke er Willis, glem ikke det.

31 mars, 2009 21:14  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Jo, tror det er valgfritt (kommaet).

Ellers ser jeg ikke bort fra Anne Holt, syns hun har et dårlig språk.
Marsdal skriver j. godt! Men nå kom jeg på nok en mulig kandidat, nemlig Bjørn Gabrielsen :)(Forfatter, journalist i DN)
OK, han skriver godt, men det kan jo være det har gått fort i svingene :)

31 mars, 2009 21:19  
Blogger fr.martinsen sa ...

Nei nei nei. Bjørn Gabrielsen skriver for godt. Og er smartere enn boka. Nei.

(og kommabruken min er forresten med vilje, jeg gjør som jeg vil)

31 mars, 2009 21:21  
Blogger Strekker sa ...

Jeg vet at du gjør som du vil, fr., det er en av grunnene til at jeg liker det du skriver.

Det er ikke Gabrielsen! For dyktig og for smart, ja!

Men kan ikke dette at det skal være en mann være bevisst villedende iformasjon?

31 mars, 2009 21:32  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ah jo. Og det med Willis også.

Og da står vi bare igjen med en person som skriver et uinteressant språk, som er eller kjenner en journalist og en i forlagsbransjen.

31 mars, 2009 21:37  
Blogger fr.martinsen sa ...

Kan ikke noen bare komme inn med en overveldende ny opplysning nå. Vi trenger nytt blod her, vi går i ring og bare maser. Jeg har lyst på et svar. Det er fryktelig merkelig at det ikke er kommet ut. Jeg har dritgod tilgang på sladder av denne type. Men nei.

31 mars, 2009 21:40  
Blogger Strekker sa ...

Nå venter jeg på at noen skal lage en kongepuddelkonspirasjonsteori-video, med laber grafikk og skurrete musikk. Der skal en dyster mannsstemme forklare hvordan ting EGENTLIG henger sammen i denne saken. Gleder meg.

31 mars, 2009 21:41  
Anonymous Anonym sa ...

Vi begynte å diskutere det her etter å ha lest denne posten. Hva med disse:
- Vetle Lid Larssen?
- Are Kalvø som kamuflerer seg ved å skrive bokmål?

31 mars, 2009 22:16  
Blogger Ingrid sa ...

Leste noe om at forlaget sa det var tjue stykker som visste hvem det var. Jeg tror kanskje at flere har skrevet den sammen.

31 mars, 2009 22:19  
Anonymous Anonym sa ...

Eller journalist Gunnar Kagge, Erling Kagges bror. Eller Niels Chr. Geelmuyden.

31 mars, 2009 22:21  
Blogger fr.martinsen sa ...

Flere sammen har jeg også tenkt på. Nå er det lenge siden jeg leste den første, husker ikke om jeg leste den andre, men i alle fall, kan ikke si om språket er likt. Jeg husker ikke at jeg reagerte på det i alle fall.

Er Vetle Lid Larsen kvikk på den måten egentlig, distansert?

20 stykker er mange til å holde på en hemmelighet over så lang tid.

Kjenner ikke noe til Gunnar Kagge, burde jeg?

31 mars, 2009 22:28  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Nei, nei, ikke Gunnar Kagge, han skriver helt straight, og dessuten er han klubbleder i Aftenposten og har j mye å gjøre i disse ulvetider.
Ikke Vetle Lid Larssen, han skriver ikke sånn. Are Kalvø? Muligens. Ja, ser ikke bort fra at det kan være han eller andre rundt Hallo i Luken - gjerne flere, menn og kvinner.
Hva med han ex mannen til Shabana Rehmann - Haugbø eller no?

31 mars, 2009 23:29  
Anonymous ima sa ...

eller hva med Espen Beranek ? eller Sissel Michelet ? eller Jon Michelet ?
eller en forfatter-in-spe som jobber i departementet ? det er mange som er "gode" til å skrive men som ikke er journalister eller forfattere ...en statsviter eller no feks ? eller sosiolog ? morgenbladetperson ?

01 april, 2009 13:09  
Blogger fr.martinsen sa ...

Men jeg tror på dette med at Kagge spurte noen, så jeg tror vedkommende er kjent for oss og ingen dep.person.

Den er ikke såå smart den boka. Jeg tror kanskje det er en journalist som skulle forte seg å tjene noen penger. Ikke Else M, ikke noen i Morgenbladet.

01 april, 2009 14:07  
Anonymous Anonym sa ...

Heger skriver MYE bedre enn dette. Eggen også. Men hva med Kjetil Try? Han skriver dårlig nok, og kjenner nok folk og miljøer.

02 april, 2009 02:04  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jo mer jeg tenker på det jo mer påfallende er det at boka er et hastverksarbeide, hvem tok 3 ukers permisjon i februar, liksom?

02 april, 2009 08:06  
Anonymous Anonym sa ...

Eirik Mosveen,politisk journalist i VG. Hør på p4 opptak av telefonsamtale med forfatteren og på Mosven fks i opptak av Skup debatten med Siv jensen. Temmelig likt.

02 april, 2009 08:24  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg trodde det var en annen som leste svarene til Anonym Forfatter når han var på radio?

02 april, 2009 11:03  
Blogger Lindkvist sa ...

Hans Petter Sjøli er journalist (Klassekampen, nå, har jobbet i dagsavisen og DN, tror jeg.) og ble intervjuet på radioen (P2) om boka. Han klarte ikke la være å si, da journalisten spurte han hvem han trodde det var. At han visste hvem det var. Han bare MÅTTE skryte av det. Da hun selvsagt ville ha ham til å avsløre hvem det var, unnskyldte han seg med at "Forlaget da ville bli så sure på ham."

Ny opplysning er: Hans Petter Sjøli vet hvem det er. Eller tror han vet hvem det er.

Kanskje det er Erling Fossen? Den familien skriver jo bøker på 2-3 uker. Martine bruke noe sånt på Siv Jensen boka.

02 april, 2009 16:15  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg fikk inntrykk av at p4 hadde klart å fange opp noen setninger av telefonsamtalen med Kagge og bearbeidet den slik at man kan gjenkjenne stemmen.
Dette opptaket kan høres på p4. Er bare en setning eller to. Høres ut som en mann i 30-årene. Ikke stemmene til noen av de mer kjente som er nevnt her.

02 april, 2009 17:43  
Blogger fr.martinsen sa ...

Akkurat, anonym, jeg hadde ikke fått med meg det. Det skulle jeg gjerne hørt.

Huskelapp: Aldri gi ut bøker man har brukt 2-3 uker på. Jeg har lest noen slike.

Det ville vært ukledelig selvsentrert av Erling Fossen/Martine Aurdal å skrive boka selv ettersom de er gjennomgangsfigurer, ikke noe artig lek med identiteter bare ukledelig. Men mulig.

Så Hans Petter Sjøli vil vi skal vite at han vet hvem det er. Han vil vel bli påspandert drinker i vår.

02 april, 2009 19:41  
Anonymous Anonym sa ...

Opptaket finnes på p4 sine nettsider. De driver klappjakt på anonym forfatter. Pussig det der.Jeg er også veldig nyskjerrig.

02 april, 2009 20:27  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Av de som er nevnt nå, holder jeg en knapp på Try. Ikke Fossen, virker liksom ikke som han har humoristisk sans og tror heller ikke han kan holde på hemliheter. Ikke Geelmuydenbrødrene, nei, nei, nei. Hva med Ingebrigt Steen Jensen. Han kan skrive bøker både kjapt og platt, som Ona Fyr.
Hans Petter Sjøli kanskje.
Er det utelukket at "slottsGrimstad" har skrevet den?

02 april, 2009 20:29  
Blogger fr.martinsen sa ...

Hm, fant ikke noe på P4-sidene.


Grimstad, nei. Tror ikke det er stilen til Ingebrigt Steen Jensen heller. Og jeg har samme inntrykk av Erling Fossens humoristiske sans.

02 april, 2009 21:48  
Blogger Lindkvist sa ...

Å, er Aurdal/Fossen gjennomgangsfigurer, det visste jeg ikke. Tipper forfatteren ikke er med i boka. I såfall bare bifigur/statisk om vedkommende mener han selv er en viktig person og isåfall mener nok vedkommende at det å skrive inn seg selv virker motsatt nemlig selvironisk. Slår meg at det er vanskelig å gjette uten å ha lest boka. Har ikke lyst å lese boka før jeg vet hvem som har skrevet den og slik kan få bekreftet at jeg fortsatt ikke har lyst til å lese boka.

03 april, 2009 16:03  
Anonymous Anonym sa ...

Hvis man googler med søkeord p4 og klassekamerater kommer stedet med opptaket av anonym fordatter opp.

03 april, 2009 20:12  
Blogger fr.martinsen sa ...

Takk anonym,
Jeg fant stedet men det er noe som mangler for at jeg kan høre det. Jeg fant ikke ut av det, men på jobben på mandag tenker jeg.

Du vil ikke lese boka, Lindkvist.

I dag tenkte jeg en stund at Eirik Mosveen (VG), Ingunn Yssen og Marie Simonsen som bor sammen på Kampen var riktig gjeng, men jeg gikk vekk fra det.

Men Marie Simonsen lanserte en annen teori på radio i dag.

pkt 1. Etter første boka var en dagbladetjournalist besatt av å finne ut hvem det var og ringte alle mulige mistenkte. Senere sjekket han likninga til alle han hadde mistenkt og ingen hadde gjort et skikkelig jump. Med tanke på hva boka solgte burde man kunne se det tydelig på likninga hvis det bare sto en forfatter bak. Marie Simonsen mente dermed at det er flere forfattere bak og at det er andre bak denne siste enn den første fordi denne er dårligere.

Hvem har hatt permisjon i februar, da mye av boka er skrevet? Det har Runar Døving, sa Marie Simonsen. Og Runar Døving er nabo av Martine Aurdal og Erling Fossen og han går på quizene til Fossen. (som er omtalt i boka)

Vel, hva tror dere?

03 april, 2009 22:29  
Anonymous Anonym sa ...

Må nå prøve å finne et opptak på nettet der Døving snakker.Se likevel ikke for meg at han er så inne i det politiske internlivet, men alle kan jo bruke googel.
Æsj dette må man jo kunne komme til bunns i!

03 april, 2009 22:58  
Anonymous Martin Ø. sa ...

Jeg holder akkurat på og leser Kindereggeffekten, og den er ikke på langt nær så smart og morsom som jeg synes å huske at Kongepudler var.
Det er kanskje fordi jeg jobber med miljøvern at jeg ser at forfatteren prøver alt for hardt, men den boka er verken morsom er spesielt godt skrevet.
Av forslagene så langt synes jeg Kjetil Try høres ganske plausibelt ut. (Men er det han kan det like gjerne være Runar Døving). For øvrig kjørte vel Dagbla en ganske intensiv jakt på anonym etter første boka

03 april, 2009 23:10  
Anonymous Anonym sa ...

Nå har jeg sammenliknet p4 opptaket med et opptak av Døving og synes ikke det likner. Anonym forfatter høress yngre ut. Får vel gå videre til Try.

03 april, 2009 23:33  
Blogger fr.martinsen sa ...

Det må være mulig å finne ut av ja, det er nettopp det som får meg til å ikke klare å slutte med denne leken.

Det kan f.eks være Døving, Try m.fl i denne og kanskje helt andre i Kongepudler. Henrik Langeland, jeg gir meg ikke helt på ham.

Mye av plassen i denne siste boka er brukt på å lage en kriminalroman. Ellers er jo mye google-bart, eller bare observasjoner man gjør seg hvis man ser Dagsrevyen. Men det er en god observasjonsevne.

Og så noen som kjenner Erling Fossen eller kjenner noen som kjenner ham.

04 april, 2009 09:34  
Blogger Lindkvist sa ...

Har du sett dette? Noen mener det er Vidar Kvalshaug:

http://www.aftenbladet.no/kultur/bok/1023920/Anonym_avsloert_tror_jeg.html

05 mai, 2009 12:52  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg så den og gledet meg til den ettersom den var varslet, men nei - ikke overbevisende. Dessuten trodde jeg han VISSTE det og skulle si det til oss..

13 mai, 2009 23:17  
Anonymous IvarE sa ...

Alle ser ut til å anta at Anonym er en mann, men er ikke det en antagelse som "bare har festet seg" og som det egentlig ikke finnes noe faktisk grunnlag for.

Jeg holder en knapp på Hege Duckert.

18 mai, 2009 11:11  
Blogger fr.martinsen sa ...

Jeg tror du har rett i at det bare er en antakelse som bare har festet seg, men jeg holder en knapp på at det er flere, den teorien har styrke ved seg syns jeg.

Hege Duckert? Hun virker mer seriøs av seg syns jeg.

18 mai, 2009 19:51  
Anonymous Anonym sa ...

Herman Willis har også skrevet Kiliasme, den likte jeg veldig godt.

08 juli, 2009 00:25  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden