tirsdag, mai 30, 2006

Skatere og tyrkiske kjerringer

Mer agiterende enn dette blir jeg sikkert ikke, jeg er nemlig irritert,
f.eks på Erling Lae og noen i Alna bydel.



Jeg leste det Sometimes skrev om skaterne på rådhustrappa og tenkte på hvor godt jeg liker å se på tøffe ting som skating og snebrettjumping.

Og så tenkte jeg på det vi definerer som med-i-gjengen og utenfor-gjengen i kulturen vår.

Det jeg ikke liker skal ikke være her

Jeg fulgte den deprimerende debatten i mai i Aftenposten der folk skrev ting som "jag dem vekk". Men hvem argumenterer jeg med, jeg regner med at dere som leser her er sånn nogenlunde enig i prinsippet at også det jeg ikke liker kan få utfolde seg.

Et definisjonsspørmål

Ah, litt av en overskrift ser jeg, men la oss si at Erling Lae hadde definert skaterne som noen som trengte hjelp, så ville han ikke syns de 150.000 kroner det vil koste å skifte ut ødelagte granittheller var så veldig mye. Men jeg syns ikke han burde hjelpe-forklare skaterne.
Men la oss si han definerte dem som et interessant kulturutrykk,
da ville heller ikke de 150.000 være så mye.

Men de bråker så vondt

La oss si at Erling Lae så på skatere som noe som kan utfolde seg i samfunnets fellesområde, akkurat som tivoli og bydelsdager og gatesangere og Øyafestivalen og måkeskrik og unger som hyler og annet han har lært seg å akseptere fordi vi definerer de som utfører bråket som mer eller mindre med i gjengen. Ja så hadde han løftet på hatten og hilst pent når han gikk forbi dem.

Det er utevær, ut og lek!

Når folk er ute og bruker kroppen sin så er det bare bra,
riktignok hvis de gjør det på den måten vi pleier å gjøre det.

Og det minner meg om de tyrkiske damene i parsellhagen på Lindeberg i Oslo.

De dyrket i vei og skravlet i vei men bydelsadministrasjonen syns det var et problem at de var så mange tyrkiske.

På parsellsiden sto det:

Ledige: Ja, ønsker flere nasjonaliteter representert.

Og så la de ned

Her er sitatet, og jeg har ikke klippet vekk noe mellom de to setningene.

"Bydel Alna legger ned parsellvirksomheten på Nordre Lindeberg fordi gården ønsker å benytte arealet der parsellene ligger for å styrke egen virksomhet. Parsellhagemiljøet på Lindeberg har også vært kritisert for å være ekskluderende. Drøye 90 % av parselldyrkerne har vært innvandrere, de fleste tyrkere."

Hvis jeg får meg parsellhage ved Aker kirke så regner jeg med at de fleste der er norske koner på 65, men jeg kommer ikke til å føle meg ekskludert og jeg blir ikke grinete av at praten kanskje ikke går slik den kan gjøre når jeg treffer venner på puben, og jeg kommer ikke til å klage og be om å få inn fler folk av min type.
Men for noen i Alna bydel var det ikke nok at noen gjorde seg nytte av jorda og koste seg, de var ikke med i gjengen vår.

Parsellhagesiden der jeg fant sitatene.

1 Kommentarer:

Blogger Einar sa ...

... og sjablonger, selvsagt. Men det er vel en litt annen historie.

31 mai, 2006 00:43  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden