tirsdag, mars 10, 2009

8.mars-komiteen

RU, Internasjonale Sosialister, Kvinnefronten, Oslo SU, Rødt, Blitz og Stand Up-Team presiserer i ettermiddag hvem som ikke syns det var bra at noen sa at noen kunne brenne en hijab 8. mars.

Se kommentarfeltet mitt for hele utalelsen. Dette minner meg om alt jeg ikke liker ved små grupper som graver seg inn i snøskavla og blir sittende der og gnukke. Jeg håpet, og trodde litt, at det ikke var sånn lengre.

Men nei

Har jeg skjønt dette riktig? 8. mars-komiteen er enig i at det skal være valgfritt å bruke hijab. Men ikke at det skal være mulig å brenne hijaben sin uten at det har vært oppe til diskusjon i komiteen? Små opprørsgrupper klarer ikke at andre gjør opprør mot det samme som de er enige i når de ikke har spurt først?

Det kaller jeg opprøret sitt

Og så flyr det pressemeldinger frem og tilbake der noen sier at noen sa fra talestolen at brenningen var en offisiell del av arrangementet og noen sier at de ikke sa akkurat det. Vel jeg gir beng. Men jeg legger merke til at jeg hører mer fra 8.mars-komiteen om denne filletingen enn jeg gjorde før toget.

Jeg som hadde begynt å få fantasier om at neste års 8.mars-tog skulle befolkes av en haug ulike muslimske kvinner som krevde å få respekt for sin hijab og andre som krevde å slippe å gå med hijab. Og midt mellom der skulle jeg gå.

7 Kommentarer:

Blogger fr.martinsen sa ...

Her er teksten:

"Ikke enighet om hijab-brenning blant 8. mars-arrangører

Vi som signerer på denne uttalelsen mener at 8. marskomiteen i Oslo handlet udemokratisk og feil da de gjorde hijab-brenning til en del av det offisielle 8. mars arrangementet på Youngstorget i Oslo i går.

Om Sara Azmeh Rasmussen vil brenne en hijab er hennes sak. Men når 8. marskomiteen i Oslo sier fra talerstolen, midt i arrangementet, at ”nå skal vi ha hijab-brenning med godkjenning fra 8. marskomiteen”, er dette et kupp fra komiteen.

Hijab-brenning har ikke blitt diskutert blant organisasjonene som står bak markeringen av kvinnedagen i Oslo. Det har vært flere møter for å planlegge paroler for arrangementet, uten at dette har vært tatt opp fra komiteen. Blant de mange parolene for markeringen var det ingen paroler mot hijab.

Lik rett til arbeid, utdanning og bolig – med eller uten hijab – bør være et sentralt krav i dagens kvinnekamp. Vi er mot tvang, noe som innebærer at kvinner ikke skal diskrimineres om de bruker hijab. Kamp mot diskriminering og muslimhets burde være en selvsagt del av dagens kvinnekamp.

I dagens politiske situasjon er det et knefall for Siv Jensen og FrP å gjøre hijab-brenning til en del av markeringen av kvinnedagen. Hijab-brenning gir vann på mølla til FrPs rasistiske kampanje mot muslimer. En stor gruppe muslimske kvinner, som så mange er opptatt av å frigjøre, ekskluderes dessuten fra markeringen.

Reaksjonene mot hijab-brenningen viser at beslutningen fra komiteen manglet forankring blant arrangørene. Flere av organisasjonene trakk seg ut i protest, mens andre organisasjoner deltok i toget med slagordet ”Lik rett til arbeid, med og uten hijab”. Rundt 200 muslimske kvinner og andre demonstranter markerte motstand med å stå igjen på Youngstorget da toget forlot plassen, og da toget kom tilbake til plassen var det mange som sluttet seg til de muslimske kvinnenes markering. Neste års 8. mars markering må bli et arrangement der alle føler seg velkommen til å delta, med eller uten hijab."

10 mars, 2009 19:24  
Blogger Tonita sa ...

Beng støttes.

Jeg synes det blir skummelt med så mye kommiteestyring.

De som selv velger hijab bærer den, - de som har blitt påtvunget hijab støttes for at de skal slippe.

Masser av flotte unge - og eldre, hijabbærende kvinner på Blindern nå om dagen, - og en og annen nonne, - med noe som ligner veldig.

10 mars, 2009 21:24  
Anonymous Anonym sa ...

Dette er jo bare surr? Jeg fikk inntrykk av at dette arrangementet var relativt anarkistisk, at det meste var lov så sant det ikke kom i konflikt med de vedtatte paroler? Og det gjør vel ikke hijab-brenningen?

Og så skal man lage slikt styr etterpå bare fordi man ikke vil være Siv Jensen? Man dummer seg ut i stedet?

10 mars, 2009 22:08  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja, jeg skjønner virkelig ikke the big deal. Og frykten for å nøre opp under Siv Jensen, det føles banalt å minne om at vi ikke kan overlate til Siv J. å snakke om dette, men altså, er det der vi er?

10 mars, 2009 23:13  
Blogger TaxiGudrun sa ...

Det er nok en umulighet å tenke seg 8 mars uten komiteer og surr. Syns Hijabbrenningen var en flott markering, jeg. Og a propos hijab: Da det snødde tett tok jeg skautet på hodet slik jeg har gjort siden tidenes morgen. Næmmen skal du ha på deg hijab, sa gubben.

11 mars, 2009 00:06  
Anonymous Anonym sa ...

Jeg digger fantasien din om neste års 8.mars-tog. For en vakker visjon. Jeg vil også være med i det toget!

11 mars, 2009 17:48  
Blogger fr.martinsen sa ...

Ja! Og det syns jeg 8.mars-koniteen også burde tenke. Det tror jeg ikke de gjør. Men det hijabpotensielle kvinner skulle gjøre er å ta 8.mars-komite-møtene til neste år. Tror ikke det trengs mange sjelene.

11 mars, 2009 17:54  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden