tirsdag, desember 29, 2015

Lemmy, kreft og journalistikk

Etter nyheten om at Lemmy Kilmister døde for noen timer siden kjenner jeg tre irritasjoner over informasjonsstrømmen.

1. Motorhead-musikeren døde to dager etter at han fikk kjennskap til diagnosen. BBC: Motorhead frontman Lemmy has died aged 70, two days after learning he had cancer. Jeg pleier vanligvis klare å tyde journalistikkens klassiske koder for selvmord, og pleier irritere meg over at den delen av nyheten bare gis til P2-segmentet av befolkningen.

Her er jeg ikke sikker. Døde han av kreft eller tok mannen livet sitt. Det er forsåvidt ikke min sak, men det er ikke uten betydning hvilke signaler medier gir om selvmord og kreft. Medier er i høy grad med på å gi en forståelse av hvordan ulike kreftformer virker og hvilke fremtidsutsikter man har, og den innsikten er viktig ettersom nesten alle av oss skal komme til å få kreft selv eller være noens nærmeste pårørende.

2. Nesten alle medier skriver at han døde etter a short battle with an extremely aggressive cancer. Det er stor forskjell på overlevelsestid på ulike kreftformer. Men det er andre viktige faktorer også, for eksempel: Hvor lenge har pasienten oversett alvorlige symptomer? Det er neppe slik at man er kvikk og rask og så får en forbausende diagnose av en kreftform så gallopperende at man dør to dager etter.

3. a short battle. Jeg liker ikke bruk av krigsmetaforer i omtalen av kreft, men her lurer jeg i tillegg på om man kan ha rukket å starte noen behandling av selve sykdommen, og da kan man vel knapt si at kampen har startet.

mandag, desember 14, 2015

Iris i Netflix

Albert Maysles har lagd dokumentar om Iris Apfel. Hun er 93 og har blant annet arbeidet med design i Det Hvite Hus for presidentene Truman, Eisenhower, Kennedy, Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan og Clinton.

Og hun vet å kle på seg.

Han lagde blant annet dokumentarfilmen Grey Gardens og han døde i mars, 89 år gammel. Siden jeg hørte om dette dokumentarprosjektet tenkte jeg: Blir det ferdig? Lever begge til de har rukket å lage filmen? Det var et dristig prosjekt.

De rakk det begge to, og nå ligger den i Netflix. En litt begrenset dokumentar, men likevel, fint å se på dette mennesket som tar plass visuelt. Vi går ellers rundt og ser så like ut, vi har godt av å se andres friskhet.